Всеукраїнська асоціація громад за підсумками засідання Правління звернулася до Президента, Уряду та Парламенту щодо проєкту Державного бюджету України на 2024 рік, та закликає до активної участі у відстоюванні законних інтересів місцевого самоврядування.
У своєму звернені ВАГ просить врахувати такі пропозиції:
Щодо ПДФО
ВАГ виступає за збереження пропорції розподілу, відповідно до якої 64% ПДФО (у т.ч. з виплат військовим) мають залишатись у місцевих бюджетах громад.
Асоціація враховує складність поточної ситуації у зв’язку з війною та повністю поділяє підходи держави щодо абсолютної пріоритетності потреб оборони, а тому готова до обговорення компромісних норм у державному бюджеті 2024 року. Водночас, фахівці ВАГ переконані, що будь-яке відхилення від принципів фінансової децентралізації має мати виключно тимчасовий характер та має бути зумовленим виключно тим, що зараз усі ресурси мають так чи інакше працювати на наближення нашої Перемоги.
У якості компромісу ВАГ пропонує не забирати у державний бюджет увесь військовий ПДФО, а залишити 50% у бюджетах громад, де знаходяться військові частини, закріпивши у законі норму, що певний відсоток військового ПДФО, який залишиться у розпорядженні ОМС, матиме цільове призначення на потреби оборони. Одночасно мають бути ухвалені необхідні законодавчі норми, які уможливлюють фінансування потреб оборони органами місцевого самоврядування.
ВАГ виступає проти потенційної можливості виключення ПДФО з доходів місцевих бюджетів всередині бюджетного року (з 1 жовтня 2023 року) – це суперечить базовим принципам бюджетного процесу та спричинить непередбачувані наслідки для бюджетів громад.
Разом з тим, ВАГ інформує, що розпочинає діалог з державною владою щодо зміни принципу зарахування ПДФО: цей податок має зараховуватися за місцем проживання/реєстрації фізичної особи. У перспективі це дозволить усунути несправедливі диспропорції та забезпечити прогнозованість та рівномірність наповнення місцевих бюджетів.
Щодо освітньої субвенції
ВАГ пропонує до кінця року покрити недостатність освітньої субвенції, передбаченої на цей рік та виступає за те, щоб у формулі освітньої субвенції по нормах щодо наповнюваності класів селища міського типу прирівнювалися не до міст, а до сіл. Такий підхід, коли усі селища стають сільськими населеними пунктами, фактично вже зафіксовано у законі Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України (реєстр.№8263), який однак ще не підписано Президентом України. На думку ВАГ , нічого не заважає Уряду, який може своєю постановою змінити формулу на 2024 рік.
Щодо дискримінації сільських та селищних рад у питанні запозичень.
ВАГ просить усунути дискримінацію щодо запозичень, адже на цей момент відповідно до чинного законодавства здійснювати місцеві запозичення мають право тільки міські ради.
Відповідний законопроект зареєстровано у Верховній Раді майже два роки тому (реєст.№ 6472) – його необхідно ухвалювати.
Щодо участі комунальних підприємств громад у програмах державної підтримки сільгоспвиробників
ВАГ відстоює позицію, що комунальні підприємства, які займаються виробництвом сільськогосподарської продукції, мають мати однакові з іншими суб’єктами господарювання права та можливості щодо участі у програмах державної підтримки та отримання дотацій з державного бюджету на підтримку аграрного сектору.
Всеукраїнська асоціація громад продовжує послідовно та системно відстоювати інтереси територіальних громад та працювати на підвищення їх фінансової та ресурсної спроможності. Закликаємо Вас та лідерів вашої громади до участі у відстоюванні спільних інтересів, зокрема, до активних комунікацій з обраними від ваших територій народними депутатами України, з метою забезпечення врахування інтересів місцевого самоврядування при голосуванні за Державний бюджет України на 2024 рік.