Дерадянізація окремих питань адмінтерустрою: Конгресові слухання щодо законопроекту 8263

by [email protected]

20 червня на майданчику Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України відбулася предметна дискусія не лише щодо законопроекту 8263 “Про дерадянізацію порядку вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України”, а й щодо нагальної необхідності комплексного законодавчого регулювання усіх питань адмінтерустрою.

Головував на заході керівник Офісу Конгресу В’ячеслав Негода. 

Законопроект представляли автори – народні депутати Віталій Безгін, Олександр Аліксійчук (онлайн) та Дмитро Микиша (онлайн). Участь у слуханнях взяли представники асоціацій ОМС та експерти, а також радник заступника керівника Офісу Президента України Назарій Збіглей.

У своєму виступі на слуханнях директор з розвитку-заступник виконавчого директора ВАГ Ігор Абрам’юк загалом підтримав необхідність запровадження сучасного нормативного регулювання питань АТУ замість регулювання ще радянських часів (досі чинним є акт УРСР 1981 року!). Також він відзначив окремі важливі норми поточної редакції законопроекту: запровадження необхідних процедур (встановлення та зміна меж, віднесення населених пунктів до відповідних категорій тощо), передача у відання ОМС питань внутрішнього устрою території громади, скасування незрозумілих статусів “місто обласного значення” та “селище міського типу” та інші.

На думку представника ВАГ, у цій вкрай важливій сфері – з огляду на успішну територіальну реформу, яка завершилася ще у 2020 році – необхідно якнайскоріше забезпечити комплексне законодавче регулювання: слід врегулювати всі питання щодо територій громад та їх меж, правила і процедури вирішення усіх питань АТУ, а також задати параметри майбутньої оптимізації територіального устрою (без якої нам, вочевидь, не обійтися). Необхідно, щоб ОМС чітко знали та розуміли, якими будуть засади, критерії та процедури такої оптимізації, мали можливість предметно підготуватися до майбутніх дискусій щодо можливої зміни формату громад. 

Саме таке, комплексне регулювання передбачене у законопроекті № 4664, розгляд якого наразі відкладено через відсутність консенсусу щодо його змісту. На наше переконання, потрібно якомога скоріше повертатися до розгляду цього законопроекту, або ж – ймовірно – до нової законодавчої ініціативи подібного комплексного характеру.

Далі представник ВАГ звернув увагу на окремі недоліки законопроекту 8263.

Дискусійною є вимога щодо необхідності проекту землеустрою для встановлення (зміни) меж населених пунктів. Ця норма, на наш погляд, може спричинити до зайвих витрат коштів місцевих бюджетів. Автори законопроекту посилаються на чинну норму Земельного кодексу, але, можливо, є зміст вже зараз подумати над відповідними змінами також і до нього.

Зайвим, на нашу думку, є критерій чисельності населення при визначенні категорії населеного пункту (частини 3-5 статті 1). Більш доречно застосовувати виключно містобудівні критерії, оскільки саме рівень урбанізованості забудови та відповідної інфраструктури, а не кількість населення відрізняє міста від селищ, а селища від міст. У якості прикладу було приведень містечко Герца в Чернівецькій області, яке має всього 2,1 тис. населення, однак споконвіку було містом.

Ще одна норма, яка викликає дискусії – це п.4 перехідних положень, у якому йдеться про те, що усі населені пункти, які на момент набрання чинності законом віднесені до селищ міського типу, буде віднесено до категорії міст. На наш погляд, з одного боку, далеко не всі нинішні “смт” за своїми характеристиками можна вважати містами, а з іншого – значна частина з них ймовірно воліли би залишатися сільськими населеними пунктами (якими вважатимуться всі селища і села після набрання чинності цим законом – відповідно до ч. 6 ст. 1). 

Загалом, практично на всі пропозиції ВАГ автор законопроекту В.Безгін та головуючий на слуханнях В.Негода відгукнулися позитивно та запевнили, що вже найближчим часом ми повернемось і до обговорення згаданих вище норм чинного Земельного кодексу, і до законодавчих ініціатив щодо комплексного регулювання АТУ. 

У виступах інших учасників дискусії звучали переважно співзвучні думки та пропозиції. Законопроект підтримали представники інших асоціації ОМС. 

Багато уваги під час дискусії було приділено обговоренню питань, які також є важливими, але менш актуальними для ВАГ – це питання районів та районів у містах. 

Загалом, законопроект 8263 сприймається усіма як вимушений проміжний крок на шляху до комплексного законодавчого регулювання питань АТУ. Чи не завадить цей крок рухові до дійсно системного рішення? – ймовірно, що ні, але за умови, що будуть враховані ті пропозиції, про які йшлося вище. Бо фіксація у цьому законі окремих хибних чи дискусійних норм потенційно може ускладнити майбутні дискусії, коли буде обговорюватися вже комплексний законопроект.

За результатами слухань ВАГ надасть до профільного Комітету ВРУ свої пропозиції до законопроекту 8263 – загальний настрій учасників дискусії дозволяє сподіватися, що їх буде враховано при підготовці законопроекту до другого читання. 

Відеозапис заходу – за посиланням: Конгресові слухання законопроєкту про дерадянізацію порядку вирішення окремих питань АТУ
Поточна версія законопроекту 8263 – у вкладенні.

© Всеукраїнська асоціація громад