ВАГ – за зважений та об’єктивний підхід до оптимізації адмінтерустрою, де будуть враховані інтереси і великих, і малих громад

by [email protected]

Всеукраїнська асоціація громад взяла участь у дискусії щодо можливої оптимізації адмінтерустрою та окреслила свою позицію щодо цього вкрай важливого процесу, від якого може залежати доля окремих громад-членів ВАГ.

Дискусія відбулася у рамках відкритого діалогу «Оптимізація адміністративно-територіального устрою та її вплив на територіальну організацію і адміністрування виборів. Досвід функціонування інституту старост», який було організовано Комітетом Верховної ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

У ході територіальної реформи, яка відбулася впродовж 2015-2020 років та в результаті якої в Україні було утворено 1470 територіальних громад, були, на жаль, ухвалені непоодинокі помилкові рішення щодо формату громад. При цьому було утворено не лише окремі замалі громади (на чому постійно акцентується увага), але й цілу низку надто великих за територією громад. Також навряд чи можна вважати успішними кейси приєднання значних сільських територій до великих міст – зазвичай, при такому приєднанні йдеться не про потреби розвитку громади, а про потреби розвитку та розширення саме міста.

Наша позиція залишається незмінною та полягає у тому, що формат громад має бути оптимальним і базуватися на об’єктивних критеріях спроможності, а територія та чисельність населення громади не має бути ні занадто малою, ні занадто великою. Бо окрім фінансових показників спроможності громади, є також інші, не менш важливі складові спроможності – зокрема, такі як доступність послуг та згуртованість.

Цю позицію було зафіксовано у відповідному Зверненні ВАГ, ухваленому Правлінням 21 травня 2020 року (див. Звернення Всеукраїнської асоціації громад щодо необхідності забезпечення об’єктивності та справедливості у процесі реформування територіальних громад).  У додатку до Звернення було перелічено громади, утворені, на наш погляд, у помилковому форматі. Більшість із зазначених тоді проблем реформування адмінтерустрою залишаються актуальними досі, але до них додався ще й практичний досвід діяльності громад у новому форматі та виклики, спричинені війною.

Тому дискусія щодо оптимізації адмінтерустрою не має звестися лише до укрупнення громад та до забезпечення інтересів міст за рахунок суміжних сільських територій. Має бути зроблено об’єктивний аналіз, враховані усі складові спроможності, забезпечено врахування інтересів усіх – і великих, і малих громад.

При цьому підходи до оптимізації адмінтерустрою мають корелювати з державною політикою відбудови та розвитку інфраструктури громад, з державною податковою політикою (реформування якої необхідно завершити) та державною політикою сільського розвитку (яку необхідно сформувати).

“Ми маємо одночасно формувати візію того, якими ми хочемо бачити українські громади, українське село, інфраструктуру громад, і, відповідно до цього, коригувати критерії та принципи оптимізації адмінтерустрою”, – зазначив Ігор Абрам’юк, директор з розвитку-заступник виконавчого директора ВАГ, який представляв асоціацію на заході.

Також представник ВАГ відреагував на деякі закиди у бік місцевого самоврядування, які прозвучали у ході дискусії, та наголосив на тому, що органи місцевого самоврядування громад в умовах війни доводять свою ефективність, активно співпрацюють між собою та допомагають одні одним – зокрема, у рамках проекту  “Згуртовані громади”, що реалізується ВАГ за підтримки Програми USAID АГРО.

Відеозапис заходу можна переглянути за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=AVnxqVkSHuc

© Всеукраїнська асоціація громад