6 червня відбулись Конгресові слухання щодо викликів та можливостей ефективного здійснення окремих повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) органами місцевого самоврядування.
Організатор – Офіс Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України за підтримки шведсько-українського проекту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні».
Два роки тому Верховна Рада України прийняла в цілому законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад» (№4382), який юридично надав усім територіальним громадам право на базові повноваження у сфері ДРАЦС, а саме: реєстрацію народження, шлюбу, смерті.
Основні проблеми узагальнив експерт Віктор Тимощук, заступник голови Правління Центру політико-правових реформ. Він зазначив, що базові послуги – реєстрації народження, шлюбу, смерті – віддаляються від людей, особливо у сільській місцевості.
“Цифри говорять самі за себе. У 2021-22 роках лише 13% цих послуг надавалися органами місцевого самоврядування, а 87% – органами Міністерства юстиції”, – наголосив експерт.
За його словами, протягом двох років вказаний Закон не працює повноцінно, оскільки Міністерство юстиції неконструктивно впливає на допуск рад до можливості надання сервісних послуг у сфері РАЦС. Зокрема, це проявляється у вимогах щодо необхідності набуття статусу юридичної особи для виконкому або ЦНАП, умов платного навчання персоналу ОМС, обмеження обсягу повноважень посадових осіб ОМС у сфері РАЦС, хоча згідно з Законом надання таких послуг віднесено до компетенції територіальних громад.
На думку представників громад, така ситуація свідчить про нехтування Міністерством юстиції та його територіальними підрозділами вимог законодавства та створення штучних перепон для реалізації органами місцевого самоврядування визначених Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.
«Щоб зареєструвати смерть близької особи, шлюб чи народження дитини громадяни змушені витрачати час, та долати подекуди 30- 40 км до адміністративного центру новоутвореної громади або й 40-60 км до районного центру, щоб отримати відповідні послуги у підрозділі ДРАЦС. При цьому у деяких громадах відсутнє автобусне сполучення, і потрібно винаймати машину, платити не малі кошти, щоб отримати цю життєво необхідну послугу», – зазначає авторка законопроекту, Голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Лариса Білозір.
Вона запропонувала розробити дорожню карту передачі максимальних повноважень ДРАЦС громадам, делегувати їх органам місцевого самоврядування, а за Мін’юстом залишити нагляд, координацію та навчання.
Всеукраїнська асоціація громад готова взяти участь у формування та виконанні реального конструктивного плану дій для забезпечення громадами фактичної реалізації повноважень, передбачених законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
????З метою вирішення питання щодо фактичного забезпечення реалізації функцій реєстрації актів цивільного стану виконавчими комітетами міських, сільських та селищних рад пропонуємо громадам створити дієву комунікацію задля вирішення зазначених проблемних питань.
Пропозиції надсилайте на адресу: [email protected] , бо телефонуйте: +380676782323