Ліси мають належати громадам: Позиція ВАГ стосовно реформи лісової галузі

by Інна Тесленко

Всеукраїнська асоціація громад виступає проти позбавлення територіальних громад права розпоряджатись землями лісогосподарського призначення.

А тому наполягає на внесенні низки важливих змін до відповідного законопроєкту «Про особливості управління об’єктами державної власності в лісовій галузі та порядок утворення та діяльності спеціалізованого державного лісогосподарського акціонерного товариства «Ліси України».

Нагадаємо, що на сайті Держлісагентства України оприлюднено доопрацьований проєкт Закону. Концептуальні позиції цього документу в частині прав територіальних громад не змінилися, порівняно з його попередньою редакцією.

Так, законопроєкт пропонує перетворити державне підприємство «Ліси України» у спеціалізоване державне лісогосподарське акціонерне товариство, 100% акцій якого належатимуть державі.

Після того, як закон набуде чинності, усі землі лісогосподарського призначення та земельні ділянки лісогосподарського призначення комунальної власності стануть землями державної власності. За виключенням ділянок:

–  приватної власності;

–  установ природно-заповідного фонду;

–  внесених до статутного капіталу господарських товариств державної форми власності.

Такі норми законопроєкту грубо порушують статті 7, 142 Конституції України. Не можна позбавляти територіальні громади права на ресурси, якими громади володіють в силу чинних норм законодавства, які є матеріальною основою забезпечення потреб жителів громад. Крім того, зазначений законопроект нівелює всі досягнення реформи децентралізації.

Саме тому Всеукраїнська асоціація наголошує на необхідності доопрацювати цей документ і внести такі позиції:

1.  територіальні громади є власниками заліснених земель с/г призначення та всіх земель та земельних ділянок  л/г призначення комунальної власності, крім:

– тих, що на даний момент належать до сфери управління ДП «ЛІСИ УКРАЇНИ»;

– приватної власності;

– наданих установам природно-заповідного фонду в постійне користування;

– внесених до статутного капіталу господарських товариств державної форми власності.

2. будь-які правові операції з лісовими ресурсами або землями л/г призначення комунальної власності мають здійснюватися за згодою сільської, селищної, міської ради, і має бути наявне рішення сесії ради;

3. потреби громад у лісових ресурсах мають забезпечуватися спеціалізованими лісокомунальними підприємствами, утвореними сільськими, селищними, міськими радами. Для цього має бути перехідний період – для їх утворення та забезпечення функціонування.

У цей перехідний період пропонується передбачити, що управління лісовими ресурсами має забезпечити Держлісагентство України.

4. економіка лісокористування має відповідати інтересам громад, оскільки лісовий ресурс є надбанням українського народу, і який громада може та має використовувати тільки в інтересах громад. 

Закону мають передбачати  наступні законодавчі ініціативи:

– зміна режиму оподаткування земель л/г призначення або заліснених земель с/г призначення, що перебувають у власності територіальних громад, та передбачати ставку оподаткування від 3%;

– запровадження аукціонів щодо продажу права користування земель л/г призначення (за аналогом із землями с/г призначення).

Нагадаємо, Асоціація неодноразово порушувала питання збереження лісів у власності територіальних громад. Зокрема, підтримала підписання електронної петиції проти вилучення лісів із власності територіальних громад, зареєстрованої на сайті Президента України, яка набрала понад 25 тисяч підписів. 

© Всеукраїнська асоціація громад