Всеукраїнська асоціація громад наполягає на перегляді Формули розподілу освітньої субвенції та виділенні додатково коштів на фінансування закладів освіти в повному обсязі, відповідно до реальних потреб. Відповідні листи виконавчий директор ВАГ Іван Слободяник надіслав Голові Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрію Клочку, Міністру освіти і науки Сергію Шкарлету та Премʼєр-міністру України Денису Шмигалю.
В документі зазначено, що чинний розподіл освітньої субвенції, хоча і спрямований на підвищення якості освітніх послуг, але частково перекладає гарантії держави щодо здобуття повної загальної середньої освіти на органи місцевого самоврядування, які й без того мають значні проблеми з утримання закладів освіти, харчування учнів — через подорожчання енергоносіїв та продуктів харчування.
При формуванні формули розподілу освітньої субвенції ані ВАГ, як профільна організація, ані депутати комітету з держвлади і місцевого самоврядування не були долучені. Більше того, перед новим роком депутати з профільного комітету наголошували, що такий підхід до формування розподілу субвенції неприпустимий.
ВАГ надіслала запити сільським, селищним громадам та громадам з центрами у малих містах: чи покриває обсяг освітньої субвенції потреби закладів загальної середньої освіти громади. У 140 із 340 громад, тобто у понад 40% відповідь – негативна. Враховуючи те, що вже зараз більше 60% власних надходжень громади витрачають на утримання закладів освіти (енергоносії, харчування, підвезення учнів, оплата праці обслуговуючого персоналу та педагогічних працівників дошкільних і позашкільних закладів), є неможливим виділення коштів ще й на оплату праці педагогічним працівникам. Значна кількість громад повідомляють про те, що ними уже проведено усі можливі заходи щодо оптимізації шкільної мережі, а тому вже не в змозі оптимізовувати освітні заклади.
Всеукраїнська асоціація громад наголошує, що формула розподілу освітньої субвенції потребує негайного виправлення. Зокрема:
- Формула дискримінує сільські громади, адже розрахункова наповнюваність класів для сіл зовсім не відповідає фактичній.
- Селища міського типу в розрахунках прирівнюються до міст, що є не припустимим.
- Формульні розрахунки для малих міст також не відповідають реальному стану речей, аналогічно до селищ.
Для виправлення Формули необхідно врахувати цих три пункти, а також:
- Врахувати, що коли клас повний (12 і більше учнів), то кількість годин на тиждень уже не залежить від кількості учнів. Тобто учитель однаково читає години у класі де 18 учнів і де 12 учнів, а отже і отримує однакову заробітну плату.
- Збільшити кількість ставок інших педагогічних працівників. Адже скорочуючи ставки психологів, соціальних педагогів, вихователів груп продовженого дня є обмеженням можливостей для розвитку та захисту дітей.
- Врахувати в повному обсязі години індивідуального навчання. Це стосується і тих випадків, коли фактично немає класу (менше 5 дітей), а підвіз дітей до іншої школи є неможливим. А також і тих випадків, коли діти не можуть відвідувати школу за станом здоров’я та мають довідки про необхідність домашнього навчання..
- Врахувати збільшення інклюзивних класів та доплату у розмірі 20% педагогам, які працюють у таких класах та кількість асистентів вчителів у інклюзивних класах.
- Збільшити занижені коефіцієнти поділу класів на групи. Особливо це стосується тих шкіл, де вивчаються дві іноземні мови (англійська/німецька).
- Додати кошти, яких не вистачає громадам на оплату замін уроків у зв’язку з перебуванням основного педагога на лікарняному.
- Додати кошти на виплату в повному обсязі усім педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди.
ВАГ вкрай стурбована ситуацією стосовно недоотримання окремими громадами коштів для фінансування закладів освіти і вимагає негайно це виправити.