Чи вирішить законопроект №4664 проблеми адміністративно-територіального устрою?

Цей документ у контексті досягнень, помилок та перспектив територіальної реформи обговорили народні депутати, урядовці, експерти, представники ОМС та їхніх асоціацій під час  круглого столу «Адміністративно-територіальний устрій: нові реалії та нові правила». 

Дискусія чітко продемонструвала, що для ухвалення законопроекту, події навколо розробки якого виглядають надміру заполітизованими, слід продовжити діалог і дійти згоди з цілої низки принципових питань.

Частина учасників круглого столу висловлювали пропозиції ухвалити спочатку зміни до Конституції в частині децентралізації. Однак більшість погодилися, що цей закон потрібен якнайшвидше, а тому його доведеться  йогоухвалювати, не чекаючи змін до Конституції. На думку Мінрегіону, законопроект варто проголосувати у першому читанні і вирішувати усі розбіжності у ході підготовки до другого читання.

При цьому думки щодо окремих положень  редакції законопроекту розійшлися. Зокрема дискусійними залишаються позиції щодо повноважень різних суб’єктів (ВРУ, Уряд, ОМС) при вирішенні питань АТУ, щодо застосування терміну "громада", щодо віднесення населених пунктів до категорій міст, селищ, сіл, щодо критеріїв та процедур зміни центрів і територій громад та районів тощо.

Зокрема директор з розвитку – заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації громад Ігор Абрам’юк нагадав, що ще у травні 2020 року ВАГ у своєму зверненні вказала на помилки, допущені при формуванні громад, при цьому неспроможними, на думку ВАГ, можуть бути не лише замалі, а й занадто великі громади:
"Ми ще тоді говорили, що потрібен закон, який би визначив критерії, правила і процедури можливої оптимізації адмінтерустрою. Ми за ухвалення закону, який врегулює як засади адмінтерустрою, так і правила його оптимізації", – зазначив представник ВАГ. 

Чи відповідає законопроект 4664 у нинішній редакції зазначеній потребі? На думку ВАГ, не повністю: визначення критеріїв віднесено на рівень Кабміну, а правила і процедури прописані занадто вже лаконічно. Практика територіальної реформи показала, що підзаконні акти почасти застосовувалися Урядом вибірково – саме тому найважливіші норми слід врегулювати саме законом.
Представник ВАГ зачепив також інші проблеми, які є наслідками помилок в чинному АТУ, зокрема щодо неналежного представництва інтересів сільських територій у громадах з центрами у великих містах.

Про проблеми спроможності громад та їхньої взаємодії з районними радами та районними держадміністраціями у своєму виступі говорила Людмила Прокопечко, член Правління ВАГ, Доброславський селищний голова.

Круглий стіл був організований Комітетом ВРУ з питань державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування спільно з Мінрегіоном за сприяння і підтримки Проекту (USAID) «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («Говерла») HOVERLA / проєкт USAID в Україні та Програми Рада Європи "Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».

 

Повний відеозапис заходу:

Виступи представників ВАГ: з 1:37:00 (І.Абрам'юк)  та з 1:57:35 (Л.Прокопечко)

© Всеукраїнська асоціація громад