15 грудня набуває чинності Закон України “Про адміністративну процедуру”   

by Julia

15 грудня набуває чинності Закон України “Про адміністративну процедуру” (ЗАП), який наближає законодавство України до стандартів Європейського Союзу  та Організації економічного співробітництва та розвитку.  

Закон запроваджує чіткі та зрозумілі правила при прийнятті рішення органом влади, встановлює конкретні строки виконання процедурних дій, надає громадянам більше прав, а державним органам – нові можливості для кращого виконання своїх функцій. Головна філософія Закону – орієнтація на позитивний результат.

Зокрема, ЗАП гарантує громадянам та бізнесу:

  • Право звертатися до різних органів влади за загальною процедурою, незалежно від запитуваної послуги. 
  • Право бути вислуханим у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення: законом передбачено можливість подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, уточнити інформацію.
  • Право на участь у розгляді справи у разі можливого негативного рішення щодо неї.
  • Залучення заінтересованих осіб, законні інтереси яких зачіпаються в межах адмінпровадження. Справи розглядатимуть за принципом “жодних рішень без вас про вас”.
  • Доступ учасників провадження до матеріалів справи (крім відомостей, які захищені законом).
  • Можливість усунення недоліків заяви зі збереженням первинної дати її подання.

Підходи до надання послуг державними органами влади також змінюються.

Зокрема, для держорганів ЗАП передбачає такі нові обов’язки та можливості:

  • Більш ефективний спосіб адміністративного оскарження: можливість досудового врегулювання справи завдяки колегіальному розгляду скарг (у тому числі із можливістю залучення громадськості).
  • Врегулювання механiзмiв вiдкликання або визнання недійсним рiшення, в тому числі щодо видачі дозволів, тощо.
  • Можливість уникнути конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб. Передбачені механізми відводу та самовідводу.
  • Обов’язок виправити свої помилки. Адміністративний орган, який допустив помилку і виявив це, повинен виправити її, не чекаючи надходження скарги чи позову.
  • Самостійний збір відомостей та інформації. Адмінорган не може вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє він сам або інші органи влади.
  • Обов’язкове обґрунтування негативного рішення. У разі відмови у задоволенні заяви або прийняття іншого відмовного рішення, адмінорган зобов’язаний аргументувати мотиви такої вiдмови, обтяження та пояснити порядок його оскарження.
  • Зменшення бюрократії. Відомості, які вже є у державних реєстрах, будуть отримуватись у процесі міжвідомчої взаємодії без зайвих довідок.

Більше інформації про особливості застосування правил загальної адміністративної процедури в Науково-практичному Коментарі до ЗУ “Про адміністративну процедуру.

Сайт, де зібрана корисна інформація про Закон «Про адміністративну процедуру»

Онлайн-курс «Загальна адміністративна процедура»

Посібник з загальної адмінпроцедури для публічних службовців

Науково-практичний коментар до Закону «Про адміністративну процедуру»

Професійна спільнота з загальної адмінпроцедури у ФБ

© Всеукраїнська асоціація громад