Про проблеми та особливості освітньої галузі у сільській місцевості поговорили під час круглого столу «Старша профільна школа: як реформа освіти вплине на розвиток сільських територій», що пройшов у форматі онлайн 12 жовтня 2023 року.
Організаторами заходу виступила Всеукраїнська асоціація громад за підтримки Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО) та Міністерства освіти і науки України.
Участь у круглому столі взяли більше 250 учасників – голови територіальних громад, їх заступники, начальники відділів освіти, представники ОМС.
Про бачення освітньої реформи та прогнози щодо її впровадження розповів Андрій Сташків, заступник міністра освіти та науки України. Він презентував концепцію та стандарт до старшої профільної школи МОН.
За словами заступника міністра, ці документи передбачатимуть, що в учнівства буде гнучкість щодо вибору індивідуальної освітньої траєкторії.
Як зазначив Андрій Сташків, перед запуском старшої профільної школи для всієї шкільної мережі відбудеться пілотування нової моделі навчання та стандарту. Відтак пілотування планується почати вже у 2025 році, для того щоб мати два повноцінні роки протестувати нову модель роботи, нові навчальні програми, вільний вибір освітньої траєкторії учня.
Проєкт освітньої реформи, проєкти навчальних планів та навантажень на учасників освітнього процесу презентувала Юлія Романенко, проєктна менеджерка з розробки освітніх та навчальних програм МОН України.
В свою чергу, Наталія Проценко, старша проєктна менеджерка команди підтримки реформ МОН, розповіла про можливості та переваги організації професійної освіти на території громад.
«В громадах повинно бути створене таке середовище, де дійсно може функціонувати освіта з максимальним використання ресурсної бази. У перспективі професійна освіта, організована на території громади, сприятиме уповільненню міграції з громади, розвитку інфраструктури, підвищенню соціальної активності громадян, а також створенню малого та середнього бізнесу у перспективі», — окреслила головні моменти вона.
В рамках круглого столу власним досвідом з організації та відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях поділилися начальники відділів освіти Тростянецької (Сумська область) та Високопільської (Херсонська область) територіальних громад. Зокрема, представники громад піднімали і питання освітньої субвенції та її розподілу, яке потрібно вирішувати вже зараз, щоб громади не втрачали кошти.
Також учасники заходу мали змогу ознайомитись з інноваційними проєктами: гібридне навчання (очно-дистанційне) для учнів сільської місцевості, презентоване Олександром Мандрикіним, головним менеджером фонду «За майбутнє дітей», та підготовка вчителів курсу «Агросфера» у закладах освіти на територіях громад, презентоване Оленою Ярошинською, професором кафедри загальної педагогіки, педагогіки вищої школи та управління УДПУ.
Надія Слюсарчик, експерт ВАГ з питань місцевого самоврядування, підсумувала: процес оптимізації і приведення освітньої мережі у відповідність до запланованих реформ досить складний і потребує певних зусиль і з боку громад, і з боку влади.
«Ми вже зіткнулися з такою серйозною проблемою, як кадровий голод. Територіальні громади відчувають брак фахівців: юристів, бухгалтерів, механізаторів, інших працівників сільськогосподарської галузі. Тому на часі проблема, чим наповнити освітній процес, щоб отримати кваліфіковані кадри, необхідні громадам. Важливо піднімати питання про співпрацю школи, закладу професійної освіти та закладу вищої освіти. За результатами нашої зустрічі ми разом підготуємо звернення до Офісу Президента, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України про необхідність розробки та впровадження стратегії підготовки кадрового потенціалу для розвитку сільських територій», — зазначила Надія Слюсарчик.
На засіданні круглого столу представники ОМС прийняли рішення напрацювати звернення до Офісу Президента, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України про необхідність розроблення Стратегії підготовки кадрового потенціалу для розвитку сільських територій.