Головна Новини Ефективне розмінування та план реагування на ядерні аварії: ВАГ підтримали відповідні законодавчі ініціативи

Ефективне розмінування та план реагування на ядерні аварії: ВАГ підтримали відповідні законодавчі ініціативи

by Інна Тесленко
Img 7375

Всеукраїнська асоціація громад підтримала два важливі законодавчі акти: проєкт закону щодо удосконалення гуманітарного розмінування та проєкт постанови Кабінету Міністрів України щодо Плану реагування на ядерні аварії та радіаційні аварійні ситуації.

Таке рішення було ухвалено під час засідання профільного комітету ВАГ з питань безпеки.

Так, законопроєкт про удосконалення гуманітарного розмінування передбачає розділення понять щодо розмінування на “бойове”, “оперативне” та “гуманітарне”.

Гуманітарне розмінування передбачає комплекс заходів. Сюди входить нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та (або) знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування тощо.

Гуманітарне розмінування здійснюватиметься сертифікованими операторами протимінної діяльності. Фахівцями з гуманітарного розмінування можуть стати фізичні особи, які володіють спеціальними знаннями і навичками та мають відповідну професійну кваліфікацію щодо проведення робіт з гуманітарного розмінування. Спеціальна військова освіта буде не обов’язковою для таких осіб, що дозволить пришвидшити темпи розмінування територій.

Здійснення протимінної діяльності передбачається на території, що зазнала впливу ведення бойових дій та потребує обстеження для визначення її забрудненості або імовірної забрудненості вибухонебезпечними предметами.

До такої території належить:
– тимчасово окупована територія України;
– території, на якій ведуться (велися) бойові дії, включаючи території можливих бойових дій;
– територія, що межує з державним кордоном держави-агресора або держави, яка сприяє збройній агресії рф проти України;
– територія, що піддавалася обстрілам та на якій були присутні військові формування держави-агресора.

Для збирання, накопичення, обліку, обробки, зберігання та захисту відомостей про землі, забруднені вибухонебезпечними предметами, та землі, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, створюється реєстр таких територій. Це інформаційно-комунікаційна система, адміністратором якої буде бюджетна установа “Центр гуманітарного розмінування”.

З огляду на це законодавчо закріплюється поняття забруднені/імовірно забруднені території:

  1. забруднена територія – територія, водні об’єкти та об’єкти інфраструктури, що містять підтверджені факти наявності вибухонебезпечних предметів;
  2. імовірно забруднена територія – територія, водні об’єкти та об’єкти інфраструктури, що містять непрямі докази наявності вибухонебезпечних предметів.

У документі також зазначається, що після очищення території, статус забруднених/імовірних забруднених територій буде зніматися. Передбачатиметься процес передачі відповідальності щодо очищеної території від операторів протимінної діяльності до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

Другий документ – проєкт постанови уряду щодо Плану реагування на ядерні аварії та радіаційні аварійні ситуації – передбачає визначення цілей реагування, категорії аварійної готовності залежно від масштабу потенційних небезпек, класи аварійних подій, критерії запровадження захисних заходів.

Перелік дій та заходів, які покладаються на ОМС разом з уповноваженими державними установами під час ядерних аварій та радіаційних аварійних ситуацій, передбачає:

– застосування засобів індивідуального захисту від радіоактивних речовин в зонах аварійного планування;
– укриття населення у фонді захисних споруд цивільного захисту в зонах аварійного планування, надання рекомендацій щодо обмеження перебування на відкритому повітрі та поради залишатись у пристосованих приміщеннях, будинках і спорудах до отримання результатів оцінки аварійної ситуації;
– надати рекомендації населенню щодо одноразового застосування препаратів калію йодиду для блокування щитоподібної залози;
– оцінку радіаційного стану, виявлення зон радіаційного забруднення;
– пошук та рятування постраждалих, надання їм екстреної медичної допомоги і транспортування до закладів охорони здоров’я;
– проведення радіаційного контролю об’єктів довкілля, повітря, питної води та продуктів харчування;
– надання рекомендацій населенню щодо обмеження споживання продуктів харчування місцевого виробництва, питної води з відкритих водойм, захисту тварин та кормів
– організацію і проведення санітарної обробки персоналу, населення, дезактивації споруд, доріг, транспорту, одягу та майна, організація безпечного і контрольованого поводження з радіоактивними відходами, іншими небезпечними відходами, що можуть утворюватися в процесі дезактивації та реагування тощо.

Кошти на реалізацію проєкту постанови передбачаються у державному бюджеті на відповідний рік для органів державної влади та суб’єктів господарювання відповідно до статей 93 та 94 Кодексу цивільного захисту України, а також за рахунок ресурсів міжнародної технічної і гуманітарної допомоги, що залучаються у відповідних випадках згідно з законодавством, інших не заборонених законодавством джерел.

Читайте також