Місцеве самоврядування у період воєнного стану: конгресові слухання законопроекту № 8056

by [email protected]

Сьогодні відбулись Конгресові слухання щодо проекту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» №8056.

У заході взяли участь представники Офісу Президента, народні депутати України, представники органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, військових адміністрацій населених пунктів, експерти. 

Віталій Безгін, Голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування,  виокремив три ключові складові Законопроекту №8056:

  • Усуваються неточності та ризики, пов’язані із призначенням голови громади начальником військової адміністрації населеного пункту (ризики пов’язані з так званим “сумісництвом”). 
  •  На користь ОВА перерозподіляється частина повноважень щодо контролю та координації діяльності військової адміністрації населених пунктів (ці повноваження переходять від РВА).
  •  Уніфікуються підходи до створення військових адміністрацій (в тому числі, на основі ВЦА).

Позицію Всеукраїнської асоціації громад щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану представив виконавчий директор Іван Слободяник.

Він зауважив про необхідність врегулювання правового статусу військових адміністрацій населеного пункту як таких, що діють від імені та в інтересах територіальних громад, є набувачами майна комунальної власності. 

Пропоновані зміни до законодавства спрямовують діяльність військових адміністрацій населених пунктів за вектором дотримання прав та інтересів територіальних громад. Така норма дозволить оцінювати прийнятті рішення військовими адміністраціями населених пунктів на предмет їх законності за критерієм відповідності інтересам територіальної громади. 

Виконавчий директор Всеукраїнської асоціації громад зазначив також  про необхідність встановлення механізму контролю за актами військової адміністрації. 

Дуже суттєвим є питання запровадження механізму контролю за реалізацією повноважень та законністю актів військових адміністрацій, враховуючи те, що військові адміністрації населених пунктів тимчасово здійснюватимуть повноваження відповідної сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, повноваження  сільського, селищного, міського голови. 

Одним із ключових питань, на які звернув увагу Іван Слободяник, є питання  регуляторної політики щодо проектів актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, їх посадових осіб.

Проектом Закону  8056 пропонується не поширювати вимоги Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності на проекти актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб.

ВАГ вважає, що в цьому закладений ризик створення численних юридичних конфліктів та безпосереднього порушення законних прав та інтересів жителів територіальних громад. Всеукраїнська асоціація громад вважає за доцільне скасування регуляторних процедур тільки для локальних актів ОМС, військових адміністрацій та їх посадових осіб, що стосуються впровадження правових заходів воєнного стану. 

Така позиція відповідає ст.19 Конституції України, ст.3 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», ст.6, 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а також корелюється з положеннями п.2 ст.8 Європейської Хартії Місцевого Самоврядування.

© Всеукраїнська асоціація громад