Відновлення регіонів і територій доповнить державну регіональну політику

by news

Профільний комітет ВРУ суттєво оновив законопроект №5323 про внесення змін до Закону України “Про засади державної регіональної політики”. Зокрема, особлива увага звертається на відновлення регіонів та громад.

Оновлена типологія регіонів (додано “території відновлення”). У кожному постраждалому регіоні має бути напрацьовано план відновлення і розвитку. Так само кожна постраждала громада розроблятиме План відновлення та розвитку територіальної громади, порядок розроблення якого буде визначено Кабміном. Нормами законопроекту закладаються передумови для створення Фонду відновлення і стимулювання розвитку регіонів та територій.

Всеукраїнська асоціація громад підтримує ці зміни. Як повідомив Ігор Абрамʼюк, який представляв ВАГ на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, оновлена редакція враховує ті виклики, перед якими постали регіони через широкомасштабное російське вторгнення. 

“В новій редакції враховано спричинену війною потребу і регіональну політику доповнено політикою відновлення регіонів і територій. Ми послідовно підтримуємо зусилля Мінрегіону та Комітету по реформуванню та вдосконаленню державної регіональної політики. Позитивним, на наш погляд, є те, що підвищується суб’єктність органів місцевого самоврядування та їх асоціацій. Сподіваємося, що м’яке формулювання “можуть залучатися” не завадить реальному і повсюдному залученню ОМС та їх асоціацій до розроблення регіональних стратегій та планів їх реалізації”, – акцентував Ігор Абрамʼюк  позицію ВАГ.

Після ухвалення законопроекту №5323, Всеукраїнська асоціація громад надасть необхідні рекомендації ОМС-членам та обласним відділенням Асоціації щодо його практичного виконання, а саме – щодо розроблення стратегій розвитку та планів відновлення, щодо участі у розробленні регіональних стратегій та планів їх реалізації.

P.S.:

На жаль, не обійшлося без “ложки дьогтю”.  Виявилося, що у підтриманій Комітетом редакції є одна поправка, яка, на наш погляд, є нелогічною і навіть дискримінаційною стосовно асоціацій ОМС. Мова йде про поправку 224 авторства НДУ В.Безгіна, В.Рубльова, В.Іванова та О.Літвінова, згідно з якою частина перша статті 19 набула такого формулювання:

“1. З метою ефективної реалізації державної регіональної політики … обласні… ради та відповідні державні адміністрації, регіональні відділення всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування (у разі членства в такій асоціації усіх територіальних громад відповідної області) можуть засновувати агенції регіонального розвитку у формі неприбуткових установ.”

У чинній редакції закону у другій частині цієї статті визначено, що “Співзасновниками агенцій регіонального розвитку також можуть бути … регіональні представництва всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи асоціації органів місцевого самоврядування регіону…”. Це формулювання фактично зберігається і в новій редакції, і до можливих співзасновників, що позитивно, додаються ще “сільські, селищні, міські, районні ради”. Як бачимо, тут немає жодного обмеження щодо рівня членства ОМС у асоціаціях, які можуть бути співзасновниками.

По-суті, за бажання взяти участь у заснуванні агенції будь-яка асоціація може скористатися цим пунктом, але для чого було вводити обмеження щодо 100% членства у п.1, нам залишається незрозумілим. Адже зараз і у найближчому майбутньому виконати згадану вимогу не зможе жодна з всеукраїнських асоціацій! Наскільки нам відомо, хіба що в одному-двох регіонах наразі є чи може бути досягнуте стовідсоткове членство ОМС в АМУ, але у абсолютній більшості областей повного охоплення немає і навряд чи воно можливе. Адже вступ ОМС до асоціацій є добровільним, а Україна – демократична країна. Якщо ж говорити про ВАГ, то стопроцентне членство ОМС в нашій асоціації є взагалі недосяжним, оскільки міськради обласних центрів та великих міст не мають потреби і, вочевидь, не будуть ставати членами ВАГ. Саме тому ми говоримо про дискримінаційність цієї норми щодо всіх асоціацій, а особливо – для асоціацій, орієнтованих на невеликі громади.

До того ж, така вимога є ще й нелогічною, якщо опиратися на усталені підходи до визначення репрезентативності асоціації, що закріплені у законі про асоціації ОМС. Нагадаємо, що за згаданим законом всеукраїнською визнається асоціація, яка об’єднує понад 50% ОМС відповідного рівня. Тож, якщо вже вводити норму, яка мала б забезпечити репрезентативність регіонального відділення всеукраїнської асоціації, то доречніше було би брати аналогічний показник, тобто вимагати членства в асоціації понад 50% ОМС області.

Разом з тим, одна неточна норма ніяк не впливає на нашу позицію щодо важливості та необхідності ухвалення законопроекту 5323. Сподіваємося, що у ході розгляду законопроекту Верховною Радою цю прикру і, цілком можливо, випадкову помилку буде виправлено. Відповідні пропозиції ВАГ надано до Комітету. 

© Всеукраїнська асоціація громад